Præstetanker "Gud og kagedåsen"

Babysalmesang august 2019

Den katolske munk, Anthony de Mello, skriver:
En mor opdagede, at hendes barn havde stjålet fra kagedåsen. Hun spørger barnet: “Ved du, at Gud var tilstede, da du stjal kager fra kagedåsen?” Barnet svarer: “Ja.” Moderen fortsætter: “ Og han så hele tiden på dig?” “Ja,” svarede barnet. Moderen spørger: “Og hvad tror du Gud siger til dig?” Barnet svarer: “Gud sagde: “Her er ingen andre, undtagen os to, så du kan roligt tag to kager!”

Jeg kom til at le ad munkens lille fortælling. Her er ingen smålighed eller løftede pegefinger. Her er en fortælling om en medfølende Gud uden smalle steder og undertrykkende moral.
Hvis jeg var mor til sådant et barn, så ville jeg være stolt. Stolt over, at barnet ikke bliver mundlam over, at mor bruger Gud til at løfte en pegefinger og skamme barnet. Barnet griber endda chance og vender tingene om, når mor tager Gud som “gidsel” giver barnet igen i samme mønt.

Op gennem historien har ikke alene forældre, men også mange magthavere og eliter taget Gud til indtægt for undertrykkelse, så de kunne beholde magten. Magthaverne har truet med Guds straf og dermed holdt folket på plads. Biblen har en tæt besat perlerække af den slags beretninger. Jesus kom og løftede sløret for magthavernes hykleri. Han pegede på et helt andet Guds billede end den straffende Gud med en smålig moral.

I fortællingen om den fortabte søn får sønnen udbetalt hele sin del af arven, og da han vender tomhændet hjem efter at have formøblet formuen i et udsvævende liv, så løber faderen ham i møde og siger: “Skynd jer at komme med den fineste festdragt og giv ham den på, sæt en ring på hans hånd, og giv ham sko på fødderne, og kom med fedekalven, slagt den, og lad os spise og feste. For min søn her var død, men er blevet levende igen, han var fortabt, men er blevet fundet.”

Den amerikanske præsident, Abraham Lincoln sagde engang til en herre: Vi regner med, at Gud er på vores side. Det er vigtigere at vide, at vi er på Guds side.

Af sognepræst Ingrid Salinas

Del dette: